Ana sayfa Oyunlar Diğer Oyunlar Valve ve Steam Tarihi

Valve ve Steam Tarihi

PAYLAŞ

Steam, Valve’ın geliştirmiş olduğu günümüzde PC oyunculuğunun en önemli yazılımı ve dijital oyun satın alma sistemi. Peki ama her şey nasıl başladı? Valve, 1996 yılındaki kuruluşundan beri hangi büyük adımlar atarak günümüzün en önemli oyun kuruluşlarından birisi oldu? Bugünkü yazımızda Valve ve Steam tarihine yakından bakıyoruz.

Her şey, Gabe Newell adındaki bir Harvard Üniversitesi öğrencisinin eğitimini yarıda bırakıp, Microsoft’ta işe girmesiyle başladı. Microsoft çatısı altında on üç yıl çalışan Gabe Newell, bu süre zarfında ilk üç Windows işletim sisteminin geliştirilmesinde yardımcı oldu. Bu dönemlerde, tam açıklanamayan bazı teknik sıkıntılardan dolayı, ilk Windows işletim sistemlerinde oyun oynamak biraz sıkıntılıydı ve bu sebepten dolayı birçok oyun geliştiricisi Windows’a oyun geliştirmekten çekiniyordu, bu durum da tabi ki Gabe Newell dahil birçok Microsoft çalışanını rahatsız ediyordu.

Takvimler 10 Aralık 1993’ü gösterdiğinde id software, MS-DOS için “Doom”u yayınladı. Kısa sürede başarıya kavuşan Doom, Gabe ve Microsoft için büyük fırsat oldu. Id Software’den John Carmack ve Jay Wilbur ile iletişime geçen Gabe Newell, Doom’u Windows 95’e portlama (uyarlama) konusunda her iki geliştiriciyi de ikna etmeyi başardı. Bu gelişmelerin ardından Doom 95, Windows 95 işletim sistemine çıkış yaparak diğer oyun geliştiricilerine, PC’nin ve Windows’un da mevcut oyun konsolları gibi oyun oynatabileceğini kanıtladı.

Doom’un Windows başarısından sonra Microsoft’tan çalışma hevesi gittikçe azalan Gabe Newell, 1996 yılında, iş arkadaşı Mike Harrington ile beraber Microsoft’tan ayrıldı ve 24 Ağustos 1996 yılında “Valve Software”ı kurarak ilk oyunları olacak olan “Half-Life” üzerinde çalışmaya başladılar.

Half-Life ile Sektöre Giriş

Gabe Newell’ın kendi kurduğu Valve çatısı altındaki ilk oyun, Half-Life.

Microsoft’taki işlerinden ayrılmadan önce Gabe ve Mike, kendileri gibi eski Microsoft çalışanı olan Michael Abrash tarafından id software’in Texas’ta bulunan merkezine davet edilirler. Burada id software’in oyunlarını geliştirmek için kullandıkları “Quake Engine” adındaki oyun motorunun kodlarını, kullanma lisansını alan Gabe ve Mike, daha sonradan kendi kurdukları ekip ile Quake oyun motoru üzerinde bazı değişiklikler yaparak kendilerine özgü bir oyun motoru yaratmayı başardılar.

Artık ellerinde kendilerine ait bir oyun motoru ve deneyimli birkaç kişilik ekip bulunduran Gabe Newell, Half-Life’ı geliştirmeye başladı. Tabi ki Half-Life’ı geliştirme süreci de Valve için kolay olmadı. Daha yeni kurulmuş ve finansal sıkıntılar çeken Valve, Half-Life’ın yapımı sırasında oyuna eklemeyi planladıkları birçok içerikten vazgeçmek zorunda kaldılar, hatta Gabe Newell bile bu süre zarfında oyunun bitip satışa çıkacağı konusunda endişeleri oluşmaya başladı.

Sıkıntılı geçen iki yıllık geliştirme sürecinden sonra Half-Life, 8 Kasım 1998 tarihinde satışa çıktı ve kısa sürede hem oyun incelemeleri hem de satış rakamları açısından başarıya ulaştı.

Half-Life’ın başarısının ardından Valve, yeni oyunlarını geliştirmeye devam ederken, bir yanda da 90’lı yılların sonu 2000’lerin başında yayınlandıkları “Yazılım Geliştirme Kiti” (Software Development Kit/SDK) sayesinde Half-Life’a mod desteği de sağladı. Half-Life’a çıkan bu modların arasında bulunan Counter-Strike ve Team Fortress daha sonradan Source oyun motorunu kullanarak kendi başlarına oyun oldular.

Source oyun motorunu kullanan başlıca oyunlar.

Half-Life ve modlarının popülerliği devam ederken, 2000 yılında Valve’ın kurucularından olan Mike Harrington, şirketten ayrıldı. 2003 yılında ise “Valve Software” adını “Valve Corporation” olarak değiştirdi. Bu değişimin ardından Valve’ın geliştirici ekibi, şirket için iki yeni büyük atılımı gerçekleştirmek üzereydiler. Bunlardan biri, Valve’ın yeni oyun motoru olan ve günümüzde Half-Life 2, Counter-Strike: Global Offensive ve Team Fortress 2’de kullanılan “Source Engine” oyun motoru. Diğer ise “Steam” adındaki bir yazılımdı.

Steam’ın Doğuşu ve Gelişimi

Steam başlangıçta oyunların otomatik güncellemelerini sağlamak ve online oyunlardaki hileleri engellemek amacı ile geliştirildi.

Half-Life 2’nin geliştirme sürecinin devam ettiği sırada Gabe Newell ve ekibi, oyunun olası güncellemelerini nasıl yayınlayacakları konusunda endişeleri vardı. Hatta sadece Valve değil PC için oyun geliştiren birçok firma aynı sorunu yaşıyordu. Bilmeyenler için; eskiden oyun güncellemeleri çeşitli internet sitelerinden indirilirdi ve birçok oyun için birden fazla güncellemeyi doğru sıra ile kurmak gerekebiliyordu. Bu durum da zaman zaman oyuncuların yanlış dosyayı indirip kurmasına sebep olabiliyordu. İşte Valve, geliştirecekleri yeni online platform olan Steam ile bu sorunu ortadan kaldırmayı amaçladı.

Steam, ilk olarak GDC 2002 fuarında duyuruldu. İlk betasını Counter-Strike 1.6 ile 2003 yılında yaptı.12 Eylül 2003 tarihinde ise resmi olarak açıldı. Açılmasından kısa süre sonra Valve, kendi oyunları dijital olarak yeni platformunda satışa sunmaya başladı. 16 Kasım 2004 tarihinde satışa çıkan Half-Life 2, oynamak için Steam’ın kurulmasını zorunlu tutan ilk oyun oldu.

Hazır Counter-Strike’tan bahsetmişken. Online oyun hilecilerinin önüne geçmek için Valve, kendi hile önleme sistemi olan “Valve Anti-Hile“yi (Valve Anti-Cheat/VAC) 2002 yılında kendi oyunlarına eklemeye başladı. VAC’ı ilk kullanan oyun ise tabi ki Counter-Strike oldu.

Steam, 2003 yılından beri büyümeye devam eden bir platform. Öyle ki 2014 yılında açıklanan rakamlara göre Steam üzerinden 1.5 milyardan fazla oyun satılmış4 Ocak 2017 tarihindeki açıklamaya göre Steam bünyesinde toplam 15,624 ürün (oyunlar, programlar ve filmlerin toplamı) bulunduruyordu. Bu rakamlar Valve’ın bağımsız geliştiricilere verdiği destekler ile günümüzde de hızla artmaya devam etmektedir. Steam’ın bu büyük başarısından sonra, iki büyük oyun geliştirici ve yayımcı şirketi olan EA ve Ubisoft, kendilerine ait Steam benzeri platformlar kurmuşlardır.

Günümüzde Valve

HTC Vive donanımı ve VR teknolojisinin gelişimi, günümüzde de Valve tarafından desteklenmektedir.

Steam’ın ve sonrasında çıkan oyunlarının da başarısından sonra Valve, sektörün yazılım dışında kalan alanlarına yatırım yapmaya başladı. Bu yatırımların başında e-spor turnuvaları yer alıyor. E-Spor turnuvaları 2000’lerin başında popüler olmayı başarsa da ilk büyük ödüle sahip olan e-spor turnuvası, 2010 yılında gerçekleşen Dota 2 turnuvasıdır. Bu turnuvadan sonra diğer birçok firma da kendi oyunları için uluslararası e-spor turnuvaları düzenlemeye başlamışlardır. Bunun gibi turnuvalar genelde Twitch gibi internet siteleri üzerinden yayınlasa da Dota 2’nin 2014 yılındaki turnuvası, ABD’de ESPN adlı spor kanalında da canlı yayın olarak verildi.

Valve’ın bir diğer yatırım yaptığı alan ise “sanal gerçekçilik” donanımı olan “HTC Vive”dır. Gabe Newell bile 2016 yılından beri HTC Vive’ı geliştiren ekibin içinde bulunmaktadır.

PC oyunculuğunun gelişiminde Gabe Newell ve Valve’ın çalışmaları oldukça önemlidir. Steam’ın başarısından sonra PC oyuncularını gelecekte ne gibi yenilikler bekliyor? Bunları hep beraber göreceğiz. Herkese iyi oyunlar.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1